familie ferie Ikke-kategoriseret Mine piger mortilmernee.dk Oplevelser Rejser sponsorerede indlæg steder jeg anbefaler Traveltip

Weekend getaway til smukke Gøteborg…

1. oktober 2018

Annonce for Visit Sweden

Smukke smukke Gøteborg, hvor har vi dog nydt dig….. Netop hjemvendt igår, og allerede med savn i maven. Gøteborg var virkelig en skøn by. Ikke at jeg ikke havde forventet det, men man har altid sådan en vis spænding i maven, om ens ønsker bliver indfriet, når man besøger et nyt sted.

Vi havde en enkelt overnatning i Gøteborg i forsommeren, hvor vi skulle videre til Vestsverige, så vi nåede slet ikke at se noget, men det gjorde vi denne gang…. Hold da op hvor har vi nået en masse, set en masse, spist en masse og kørt i rutsjebaner til hele verden drejede rundt.

Gøteborg byder på virkelig mange fine detaljer, der er sporvogne, som man måske synes hører fortiden til, og derfor vi danskere sådan falder i svimer over dem, jeg ved det ikke. Men jeg får virkelig sådan en skøn glad fornemmelse hver gang de suser forbi mig, i særdeleshed de helt gamle. Vi valgte også at hoppe på en, og køre en lang tur, for så bare at stå af, se os lidt omkring, hoppe på en ny og køre retur. Simpelthen bare for at nyde en længere tur, lidt ud af Gøteborg, og fordi vi lige synes vi havde tiden til det.

Vi ramte Gøteborg fredag ved middagstid, vi tjekkede ind på vores hotel Radisson Blu Riverside Gøteborg, som viste sig at være ganske nyt og temlig fancy. Det det var lige noget for pigerne i særdeleshed. Vi blev budt velkommen med små slikposer og et smukt værelse. Radisson ligger – som man nok kan regne ud – ved vandet. Det ligger således, at man skal med en lille færge, eller bus for at komme ind til hjertet af Gøteborg. Men det ligger på havnen, hvor man også har mulighed for at bevæge sig rundt blandt de smukke gamle kraner, som er Gøteborgs fine varemærke. Et levn fra fortiden, der er bevaret som et minde om det der var. Ingen af dem er i brug idag, men de står flot og majestætisk over hele havnen, det er et ret imponerende syn.

Når man hjemmefra får at vide, man lige skal med en lille færge for at komme til byen, så tænkte jeg… “gud, finder vi ud af det”… Men det er nok noget nær det nemmeste. De små færger fungerer som busser på vandet, og den fra hotellet, eller 2 min gang fra hotellet og over til den anden side, den tog 5 min og var ganske gratis. De sejler hele tiden, så man skal ikke vente længe. Dog stopper de på et tidspunkt hen under aften, det skal man lige være opmærksom på. Ruten vi var med hedder Lindholsspiren til Rosenlund.

Jeg anbefaler dog, at man køber et Gøteborg pass, det giver fri indgang til mange musser og attraktioner i Gøteborg. Man kan læse meget mere om hvad det præcis dækker lige HER. Men der er altså en del af spare hvis man har masser af ting man gerne vil besøge. Desuden kan man købe et Västtrafikkort som giver adgang til busser og sporvogne. Trafikkortet kan købes i alle 7-eleven og Västtrafiks egne butikker.

Da vi havde smidt vores bagage, tisset og klædt os lidt varmere på, tog vi som bekendt den fine færge, og sejlede mod Gøteborg. Vi havde ikke som sådan noget program for idag, så planen var ganske enkelt, at opleve Gøteborg, vi bevægede os først mod Magasingaten, en virkelig hyggelig gade, med mange små fine special butikker, et lille streetfood område og en ret populær cafe kaldet Da Matteo på Magasingatan 17A. Her var dog ret mange mennesker da vi kom forbi, så vi bevægede os istedet mod området HAGA, som er et fint ældre område af Gøteborg. Her er VIRKELIG hyggeligt, de fineste små butikker, og meget hyggelige cafe’er. Her byder Gøteborg på de lækre og populære kardemummabuller og kanelbuller. Vi besøgte en cafe, hvor jeg efter jeg lagde billedet op på instagram, gætter på vi har ramt det sted, med de allerstørste kanelbuller, Cafe Hebbe Lelle hedder den, og kan varmt anbefales 🙂 Her var ægte svensk stemning og det lækreste udvalg af kager og drikke….. Men altså, alle steder på gaden her var hyggelige, vi kunne være gået ind hvor som helst, der så så lækkert ud alle steder.

Vi havde dejlig go tid i området her, så vi strejfede rundt på alle de fine gader, fandt også op på et smukt udkigspunkt som var i en af de små sidegader i HAGA, det førte til Skansen Kronan, det var en gammel fæstning, hvor man i gamle dage stod og holdt vagt over Gøteborg. Pigerne talte 190 trin der op, så det var en lidt hård tur, men alle trinene værd. Der var så smukt der oppe fra, og man kunne gå rundt om fæstningen og se ud over hele Gøteborg.

På nedturen fandt vi rundt i nogle andre fine gader, pigerne samlede kastanier, vi gik langs en af kanalerne og så var det vi besluttede at hoppe på en sporvogn og suse afsted. Vi kørte nok ca 25 min den ene vej, gik lidt rundt i området og tog så en sporvogn tilbage igen.

Herefter bevægede vi os mod Kungsportsplatsen og videre til vores dejlige spisested Brasserie Lipp. Brasserie Lipp ligger på Kungsportsavenyen 8, og en blandt mange virkelig hyggelige spisesteder. Jeg ved ikke om I kan huske det fra mit sidste indlæg, men dengang beskrev jeg, at vi kom forbi nogle gader, som havde den her pariser stemning over sig, og det var præcis i en af disse gader, vi skulle spise. Her var virkelig hyggeligt, og meget meget lækker mad.

Efter vores lækre aftensmad, bevægede vi os igen mod Kungsportsplatsen, det her område er fyldt med gode butikker, grønne områder og hyggelig stemning. Men klokken var ved at være mange, og eftersom vi havde været afsted siden tidlig morgen, så fandt vi en bus, og tog tilbage mod hotellet.

Lørdag morgen startede vi med lækker morgen buffet på hotellet før vi igen fandt den fine lille færge, og sejlede mod centrum af Gøteborg. Vi skulle på kanalrundtfart. Man stiger på kanalrundfart Paddanbåten ved Kungsportsbron, som også ligger i området Kungsportsplatsen. Turen tager ca 50 min og sejler en rundt på kanaler og elven. Vi havde et lidt uheldigt vejr på denne tur, så vi var indhyldet i store regnslag, som tog det værste. Heldigvis kan regnvejr ikke slå os ud, så vi tog det hele med et smil, og bad en lille smule om godt vejr til resten af dagen….. Men vi havde en fin tur ud på vandet. Bølgerne gik lidt højt på et tidspunkt, men det synes pigerne kun var sjovt, vi sejlede helt ud forbi vores hotel, og hørte om fin historie fra Gøteborg og dens bygninger. En tur jeg virkelig anbefaler.

Vores bønner blev hørt… Valgte vi at tro på… For efter kanalrundtfarten stoppede regnen, og vi drog mod Liseberg, som skulle rumme resten af vores dag.

Nu er vi som bekendt en familie, der værdsætter rutsjebaner virkelig højt, så vi havde i særdeleshed set frem til at opleve denne park. Vi havde nemlig på forhånd googlet og set youtube klip fra mange af de fine forlystelse som Liseberg har at byde på. Liseberg en en park for alle. Parken åbnede i 1923, det er en park der emmer af eventyr, magi og musik, god mad og smukke områder at bevæge sig igennem. Der er forlystelser for de helt små, for dem imellem og for dem som har brug for et godt adrenalin kick. Liseberg fejrer hvert år 3 sæsoner, sommer, Halloween og jul…. En smuk park, der vandt vores hjerter til fulde.

I særdeleshed faldt vi for rutsjebanen Helix, en som man nok ikke lige skal have spist inden man tager op i. Den har en top hastighed på 100 km/t, højeste punkt på 52 m, 2 accelerationer, g-kraft på 4,3 G, 7 gange er man rundt i enten skrue el. loop.

Pigerne var fuldstændig høje efter den her tur…. Hvilket var til stor begejstring for Jesper og jeg, der bare ELSKER rutsjebaner. Men som med alle gode forlystelser, er der jo lidt ventetid, vi stod 80 min og ventede på denne tur, så det blev kun til en tur. Til gengæld nåede vi træ rutsjebanen Balder et par gange, en tur med vandrutsjebanen og en med “jernbanen…. Der var også en helt ny forlystelse, valkyria hedder den. Også en rutsjebane, men simpelthen for høj for mig… Og for lang ventetid for Jesper, så den fik vi altså ikke med. Neel var heller ikke høj nok, så den må vi have til gode.

I Liseberg spiste vi på Järnvägsrestaurangen, som man nok kan regne ud, skulle forestille en jernbanestation med tilhørende vogne. En virkelig fin restaurant for både voksne og børn. Fuldstændig autentisk, med borde som sad man i en kupe’. Dejligt stemning og rolig…. Præcis hvad man trængte til, efter mange timer ude i rutsjebaneland….. Liseberg var også ganske hyggelig efter mørket faldt på, de gænge kulørte lamper og smukke oplyste huse og forlystelser, danner en helt særlig stemning i den her slags parker. Jeg har svært ved at sætte ord på hvad det er, men de gør noget helt særligt for mig, og også for min familie 🙂

Efter dejlig mad nåede vi lige et par ture mere i forskellige forlystelser, og så drog vi ellers retur mod hotellet.

Søndag morgen stod vi tidligt op, pigerne nåede karbad, og vi nød den dejlige morgen buffet på hotellet, herefter satte vi snuden mod Hedensted, og pigernes elskede gymnastik.

Vi havde valgt at køre denne gang, for selv at være lidt mere herre over tiden, og også for at opleve turen over begge broer. Der var ingen af os der havde prøvet køre over Øresundsbroen, så det synes vi faktisk også var ganske hyggeligt.

Fra Hedented til Gøteborg tager det ca. 5 timer, så det er faktisk en ok hurtig tur, for sådan en fantastisk weekend getaway. Man kan nå rigtig meget i Gøteborg på en weekend, og det meste ligger i gå afstand, hvilket gør, at man får oplevet byen og den fine stemning rigtig godt. Vi holder af at opleve de steder vi er på mest autentiske vis, så derfor parkerer vi gerne bilen hvor vi skal bo, og så benytter vi os af de offentlige transportmidler, præcis om dem der bor der. Vi elsker at bruge, undergrund, bus, sporvogne og vores ben, fordi vi synes, man på den måde oplever aller bedst.

Gøteborg indbyder til det hele, til familietur, til shopping, til lækker mad, smuk natur, sporvogne og kanalrundfart…. Kort sagt, alt hvad hjertet begærer…. Vi skal i hvert fald tilbage, det er helt sikkert, vi var vilde med Gøteborg.

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38