ferie Rejser steder jeg anbefaler Traveltip

6. september 2021

Annonce Visit South Sweden

Smukke Kallbadet i Varberg

Sikke en weekend, den er fløjet afsted. Vi har haft så mange gode oplevelser, at jeg særligt nyder dette indlæg, da jeg herigennem, lige kan få lov til at reflektere over det hele.

Vi har opholdt i SydSverige, nærmere betegnet Halland. Vi har boet på hotel midt i Halmstad, vi har overnattet i den fineste lille hytte, med panorama udover markerne, vi har været på gårdbutikker, klappet får, snakket med høns, spist enorm lækkert mad, dyppet fødderne i det lune sensommervand og gået tur langs de smukke klippeformede strande, man finder i Sverige.

Vi havde alle taget fri fredag, så vi kunne drage afsted fra morgenstunden. Fra os, her i det midtjyske, kan køreturen klares på lige knap 5 timer, så det er en kort lille tur.

Vi havde – som beskrevet herover – et meget smukt program foran os, og så har vi bare været enormt heldige med vejret. Solen har skinnet fra en skyfri himmel, og sensommeren har, ligesom her i Danmark, virkelig godt fat i øjeblikket. Det nød vi naturligvis stort af, omend jeg ved fra tidligere ture har oplevet, at Sverige og naturen heroppe er så vild, uanset vejret. Jeg elsker også de tågede skove, og de sneklædte bjerge, så uanset årstid, kan en tur herop altid anbefales.

Da vi ramte Halmstadt fredag eftermiddag, hentede vi Wraps hos Wiggo Wrap, de kan findes på Jutarumsvägen 4, Halmstad. Herefter parkerede vi bilen ved Sväjearehälen, hvor vi fulgte skiltene til Prins Bertils stigen helt til Tylösand. Det er en lille går tur på ca. 3,5 km. Der er små ruter man kan gå, som er markeret med farver, alt efter, hvor stejlt terræn man ønsker at gå.

Prins Bertils stig er Halmstads smukkeste vandring. Hvis man vil, kan man gå hele 18 km på en sti, som slænger sig langs haven fra Halmstad centrum ud til Tylösand og slutter ved Möllegård.

Stigen er opkaldt efter Prins Bertil. Han tilbragte mange somre her, sammen med Prinsesse Lilian i sommerhuset ved Tylösand.

Som man kan fornemme på de følgende billeder, er naturen enormt forskellig på det smukke stræk. Og for os, der bare elsker naturen, og oplevelser i den, så var det her ren terapi at starte ud med.

Afhentning af de lækreste Wiggo Wraps
Smukkeste sted hvor vi nød vores medbragte wraps

Efter det lille stræk langs vandet, kunne vi skyde genvej tilbage til bilen, og det valgte vi at gøre, da vi havde flere planer for dagen. Men har man tiden, så anbefaler jeg klart, at man langsomt slentrer tilbage langs det smukke vand.

På vej tilbage til Halmstad, hvor vi skulle overnatte, gjorde vi stop hos Riccardos glass, som man finder på Möllergård 317, Halmstad. Hyggeligste issted, som tydeligvis var meget populært, folk kom kørende for at hente store bakker is med sig hjem, og jeg forstår det godt. De var virkelig lækre.

Vi nød dem under et træ i skoven, inden vi kørte videre.

Overnatningen var booket på Hotell Mårtenson, som er beliggende midt i centrum af Halmstad. Halmstad er et populært turistmål. Særligt golfbaner og sandstrande lokker turisterne. Men det er også en by, der summer af liv. Der er mange hyggelige caféer og restauranter på byens gågade Storgatan, hvor også vores hotel var beliggende. Byen har også et rigt udbud af shopping.

Da vi var tjekket ind, nåede vi kort ud i byen, inden butikkerne lukkede, efterfølgende gik vi tur langs vandet, og fandt ned til restaurant Söderfamiljen, beliggende på Södre Vägen 35, hvor der var booket bord til os.

Den her restaurant rummer alt det jeg forbinder med Sverige. Jeg følte faktisk, at jeg trådte ind i en af mine elskede serier her oppe fra. Sødeste personale, himmelsk lækker mad, og med råvarer fra det lokale område. Det var bare så fint 🙂 En vidunderlig afslutning på dagen.

Halmstad
Söderfamiljen
Lækker forreste, udelukkende lavet på lokale råvarer
Rammerne foran Hotel Mårtenson…. Føltes som et sted med i Paris 🙂

Efter en god nattesøvn, var vi klar på endnu en dag. Dagen stod på gårdbutikker, selvpluk, strande – i et tempo. Vi havde fået mange fine anbefalinger hjemmefra, og ligeledes benyttede vi os af Appen “A day in Halland”, som kan hjælpe med at finde de perfekte udflugtsmål.

Eftersom vi kun havde denne ene dag, havde vi ønsker for, hvilke steder vi bare gerne ville forbi. Bl. a. følger jeg med hos @harplingeblomsterrodling og @hakesgard, så disse to var klart på programmet, men vi fandt også vej forbi Öströö Farmlodogde @strommaframlodge og Gunnagård Gunnargrisar – hvor vi også spiste vores frokost.

Til vores held, var der markedsdage netop i denne weekend, det betød, at mange af stederne virkelig summede af liv og musik. Stemning i ægte svensk stil.

Vi spiste BBQ til live musik, med høns der gik rundt om vores bord, grise der gryntede og søde dyr man kunne snakke med. Jeg siger det igen, det føltes som gik man rundt i stemningen af Emil fra Lønneberg. Sverige kan bare det her, de har en helt særlig glød over sig. Alene sproget, jeg kan sidde og lytte til det i timevis.

Utroligt faktisk, hvordan to lande, der ligger så tæt på hinanden, alligevel kan være så forskellige, både kulturelt og i naturen.

Nogle kalder Halland for Sveriges Toscana, fordi det er så fyldt med alle disse fine små gårdbutikker, markeder og muligheder for at handle og støtte lokalt. Efter at have kørt rundt mellem bare nogle stykker af disse steder, kan jeg kun bifalde til dette, de har virkelig fat i noget godt i det her område.

Godt mætte efter lækker frokost hos Gunnagård, kunne vi vælge af fortsætte vores “roadtrip” blandt de mange muligheder af gårdbutikker, men vi havde også et ønske om at opleve Varberg, så derfor kørte vi mod den.

I Varberg ligger det instagramvenlige Kallbadhus, som jeg – ikke mærkligt – naturligvis gerne ville opleve. Men langs vandet strækker sig også den fineste strandpromenade. Der er også mulighed for at besøge fæstningen, eller bevæge sig ud til fyrtårnet.

Vi nåede kun at opholde os ved Kallbadhuset. Her købte vi store is, og lod pigerne hygge sig ved vandet. De lavede den flotteste blæksprutte i sandet, smed naturligvis sko og kjoler, for at bevæge sig lige præcis lidt for langt ud, til at holde sig tør…. Det er jo børn. Og heldigvis var vejret varmt, og de tørrede hurtig igen.

Hvis man er til det, er der faktisk også mulighed for nøgenbadning her. Dog ikke sådan til offentlig skue, men jeg synes alligevel det er friskt, at der er mulighed for det.

Næste gang, skal vi have længere tid her, der var flere butikker jeg gerne ville have besøgt, og vi ville også gerne have gået turen langs promenaden. Så lov mig, hvis I kommer her, at sætte go tid af, det er simpelthen så smukt et område, også her….

Tænk at det her kan lade sig gøre i starten af september

Da solen begyndte at drage nærmere havets overflade, begav vi os mod Prostens Pizza. Man skal enten være lokal, eller have fået det her sted anbefalet. Heldigvis for os, var vi blandt sidst nævnte. Prostens Pizza finder man på Skrev 203, gamle prästgården, Falkenberg.

Et lille lokalt sted, med “tilfældige” borde og stole i haven og på på den lille gårdsplads. Igen, med vanvittig lækre råvarer, mulighed for at købe lokalt og med de meste fantastiske pizzaer på menuen.

Her sad vi, mens skumringen faldt på, med tæppe over benene, pigerne løbene rundt i haven, og snakkede om alt hvad vi havde oplevet på dagen….

Da vi kørte herfra, troede vi ikke helt, at noget kunne overgå de oplevelser dagen havde budt os, men vi tog fejl. For vores sidste overnatningssted, Lilla Lyngebo, som findes på Lynge 606, Harplinge, viste sig at være helt særlig magisk.

Det sødeste varme Ulla mødte os og viste os ,hvor vi skulle bo. Et pænt lækkert istandsat annex, beliggende med udsigt ud over marker og med store panorama vinduer på begge sider, således man både kunne indtage sine måltider, og ligge sig i sin seng, med udsigt så langt øjet rækker.

Ulla står selv for det hele, hun forbereder alt det mad, man får serveret her, og igen, med gode lokale råvarer, hjemmebagt surbrød, tomater fra egen have osv. osv. Dagen før os, havde hun serveret 5 retters menu med vinsmagning for et middagsselvskab på 7. Wow, det må være helt fantastisk at få serveret lige her, af hende, der tydeligvis har lagt så meget sjæl og kraft i lige præcis dette sted.

Men se nu her, billederne er både fra om aftenen da vi ankom, og om morgenen inden vi drog videre på farten.

Stedet kan bookes lige HER, for jer der måtte ønske det.

Smukkere sted findes da næsten ikke…..
Det er da ren magi at falde i søvn lige her…..

Efter et lækkert hjemmegjort morgenmåltid på vores sidste dag, vinkede vi farvel til Ulla, og drog mod vores sidste sted for denne omgang. Der stod høj aktivitet på programmet, og det skal jeg love for vi fik.

Rammerne var sat i Kungsbygget Äventyrspark, som man finder på Kungsbygget 44, Våxtorp.

Her er der mulighed for zipline, sommarrodel, klatring, cykling og bungy rocket. Pigerne havde glædet sig stort til det her sted, de er vilde med fart og højder. Jeg havde nu mine tvivl, om de ville tage med den der zipline, når først de kom op. Men fandme ja, de første sig alt udstyret, tog med lastbilen op, sammen med Jesper naturligvis, og pludselig, kom de bare susende højt oppe over hovedet på mig…..

Jeg er ikke så go’ til højder, så jeg måtte altså nøjes med at nyde de fleste aktiviteter nedefra, men den sjove sommerrodel, den var jeg med på, af flere omgange. Det er jo lidt som rutsjebaner, hvor man bare selv styrer farten. 🙂

Efter nogle timer i høj fart, pakkede vi bilen, og drog mod jylland, lige tids nok, til at pigerne nåede hjem til deres elskekede gymnastik.

En weekend, fyldt med smukke vidunderlige sanselige indtryk. Med godt vejr, nærvær og samvær. Wauw, nu, hvor jeg er nået til bunds i mit indlæg, kan jeg ikke helt forstå, hvor meget vi nåede, men når man er her, så vil man bare så gerne opleve det hele. For Sverige, har bare vores hjerte, helt ind, og hvor var det fantastisk at være tilbage.

Mit sejeste team
    Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38