Mit liv naturen Rejser Traveltip

Syd Sverige, når det er bedst….

7. juni 2022

Annonce Visit Sweden

Pinsen har vi tilbragt i det svenske. Det er næsten et år siden, vi var deroppe sidst, men hver eneste gang vi triller over broen, bliver jeg fyldt med en helt særlig glæde og længsel. Naturen i Sverige er så utrolig anderledes end den danske. Ikke fordi her ikke er smukt i Danmark, men vi kender alle godt den der følelse af at opleve noget anderledes, ja det værdsætter vi virkelig højt.

Og så er vi jo heldige her i Danmark, at vi ikke har ret langt til Sverige, slet ikke jer der bor på Sjælland. Men for os i det jyske, er turen nu heller ikke så lang. Fra os, til vi ramte vores destination, var der små 4 1/2 time i bil.

Blekinge – Sveriges mindste landskab på fastlandet, der har alt fra skærgården til vildmarken. Den nordlige del har mest skov og sten, hvilket gør jorden svær at dyrke, men fed at opleve.

Den midterste sektion af området er frodigt med løvskov og mange søer, perfekt til udendørs aktiviteter (som vi i den grad benyttede os af). Den sydlige del har et varmt vinterklima med løvtræer som bøg, kastanje, valnød og frugttræer, der trives godt.

I Blekinge opleves det perfekte svenske sommerliv. Man kan bo ved havet, svømme, have skønne dage på stranden, nyde den gode mad og det hyggelige aftenliv.

Vores første stop gjorde vi i Karlshamn, en lille by der ligger langs kysten. Den har masser af historie og charme. Vi havde ikke så go’ tid til at udforsket byen, da vi skulle med færge efter frokost. Men vi nød en lækker middag på Wägga Fisk & Delikatessrökeri, inden vi kørte mod den lille færge.

Jeg nød vinkogte blåmuslinger, en af mine ultimative favoritter. Jeg elsker simpelthen fisk og skaldyr. Se deres lækre menu kort lige HER.

Efter den gode frokost, kørte vi de sidste små 20 min til Järnavik havn, hvor den lille færge skulle fragte os til Tjärö. Den sejler hele dagen, tjek dens sejltider HER. Men da det er den eneste fragt mulighed til øen, skal man sjældent vente længe på den næste.

Bilen lader man stå i den lille havn, da Tjärö er bilfri, og lille bitte. Øen er perfekt til at opleve den føromtalte sommer i skærgården. Der er utrolig smukt, og på det meste af øen, går der “klappe” køer og hygger sig. Øen rummer mange fine muligheder, bla. kan man SUP Boarde, man kan booke en flydende sauna, der ligger et lille stykke fra land. Man kan både svømme derude, eller tage en lille robåd der ligger til rådighed. Der er store klipper på den ene side, der indbyder til udspring i bølgen blå. Hvis man kommer til øen, anbefaler jeg at man downloader app’en ARK56, der giver god information også om stierne man kan bevæge sig rundt på.

Øen rummer et hotel og vandrehjem. Der er ikke toilet og bad i hytterne, dette foregår fælles, ligeså er der et stort fælleskøkken, således man også kan forberede sin egen mad. Men der findes også en lille cafe og en restaurant, som laver lækker mad.

Man oplever virkelig ø livet for fuld skrue lige her, kommer helt ned i gear, og går i ‘et med naturen, og de mange gode gøremål.

Vi havde en overnatning her på øen, og vi havde planer om at nå så meget som muligt, så vi også havde mulighed for at fortælle om det. Saunaen var det første vi prøvede. Den var booket til os i et par timer, så der var rig mulighed for at hoppe i det 15 grader kolde vand, og blive opvarmet i den flydende sauna. Efterfølgende gik vi tur over til den store klippe, som øen er kendt for. Den er 12 meter høj, og der er mange der hopper ud her fra. Det var dog ingen af os der lige turde….. Men vi kravlede op, og nød udsigten derfra.

Efterfølgende skulle vi prøve SUP Board. Det har vi aldrig prøvet før, og jeg har længe haft et ønske om at prøve det… Det er sværere, end man sådan lige skulle tro….. Og for os, var det ikke ret meget af tiden, der forgik stående. Som med alt andet, er jeg sikker på det kan læres, men sådan aller første gang, og hvor vandet stadig er pænt køligt, så tog vi den mest safe….

Og pludselig var mange timer gået, vi gik tilbage til vores hytte – Hønsehuset hed det – hvor vi lige fik redt senge, gjort os lidt pæne og efterfølgende nød en go aftensmad på Restaurant Tjärö. Restauranten ligger med havudsigt og byder på a la carte.

Afslutningsvis kravlede vi til tops på nogle klipper og nød den smukke solnedgang over skærgården. På vejen tilbage mødte vi nogle af de søde køer, de var dog mere optagede af nogle rester på en gril end de lige var af os. Det fik vi nu meget sjov ud af :-).

Rundt mellem de små huse, som man bor i, findes hyggelige sidekroge, legepladser, udendørs gym og mange andre aktiviteter. På det her tidspunkt var vi dog ved at være trætte og mørket var ved at falde på, så vi gik tilbage til de fine køjesenge i Hønsehuset, og fik os en go nats søvn, så vi var klar til næste dags mange oplevelser.

Den lille færge der sejlede os til Tjärö.
Hønsehuset
Den flydende sauna.
Sommerpiger i skærgården
Første dyb i det kolde vand.
Den store klippe på 12 meter
Og udsigten her oppe fra. De seje springer ud her fra.
På vej med SUP Boards
Fantastisk oplevelse
Stemningen i hønsehuset.
Solnedgang over Tjärö.
Klappe køer…
Morgenmad med udsigt.
Fuldstændig havblik.

Næste morgen stod vi tidligt op, fik lækker morgenbuffet på hotellets restaurant, pakkede vores sager, og satte os klar på broen til første sejltur med den lille færge. Vi skulle tilbage til fastlandet, hvor vi skulle sejle kajak. Kajakker booker man gennem Paddelkompaniet, som kun ligger 100 meter fra færgen. Vi kunne derfor efterlade vores bagage i bilen, som havde overnattet her, og efterfølgende bevæge os over til kajak udlejningen. Paddelkompaniet ligger i forbindelse med det hyggeligste Pensionat Järnavik. Pensionatet havde gjort madpakker klar til os, som vi skulle have med på kajaktur.

Der var forberedt 2 double kajakker til os. Og der var ligeledes den rareste guide (Åke Olsson – lov mig i spørger efter ham). Han lærte os, hvordan man gør, sådan basic, og så tog han med os på guidet tur ud i skærgården. Da vi næsten nåede tilbage til Tjärö sagde vi farvel til Åke, og sejlede til land, for at spise vores medbragte frokost.

Hvor hyggeligt er det lige, at sidde der, med hver sit barn i kajak, med lækre madpakker, og bare sejle rundt i skærgården….. Vi var utrolig heldige med vejret, der var næsten ikke en vind der rørte sig, og dermed stort set heller ikke bølger på vandet. Jeg indrømmer blankt, jeg havde haft mine bange anelser liiiige på det her område. Jeg var ærlig talt ræd for at den tippede rundt, så jeg sad der med et barn og vores hoveder under vand. Men den skræk forsvandt fuldstændig, da jeg først kom ned i kajakken, og fik føling med både kajak og vand. Det der dog overraskede mig var, hvor hårdt det var. Jeg vil sige, mine arme snurrede nogle timer bagefter….. De er altså IKKE vant til sådan at arbejde…. Og eftersom Jesper sad med Neel i den anden kajak, så var der altså ingen hjælp at hente for Merle og mig, vi måtte klare os selv…. ha ha…

Og det gjorde vi, til bravour….. Vi var pisse seje, og vi havde den fedeste tur. Jeg elsker at opleve noget nyt.

Pensionat Järnavik
Jesper og Neel i den ene, vores guide Åke i den anden.
Medbragte madpakker
Og så ud på vandet igen…
Bagerst her ses den sauna som vi havde svømmet ved dagen før.

Da vi havde fået lidt følelse tilbage i armende igen, og afleveret vores kajakker, drog vi mod vores næste destination. Det var Eriksberg Vilt & Natur. Eriksberg består af et areal på 925 hektar og er Nordeuropas største vildthegn. Her oplever man vilde dyr i deres rette miljø, i et helt unikt naturområde i skærgården. Der går kronvildt, dådyr, Pére Davidshjort, visent, vildsvin og muflon “frit” omkring. Der findes ligeledes et rigt fugleliv. og så findes der den største bestanddel af den fredede røde åkande.

Eriksberg blev i 1938 købt af den kendte naturfotograf og forfatter Bengt Berg. Hans forsøg med hjorteopdræt resulterede i, at området blev indhegnet. På Eriksberg findes også bygninger fra fem århundreder, og her forefindes hotel, restaurant, gårdbutik og café med gårdens egne vildtprodukter. Ude i “haven” findes også flere forskellige, omend meget anderledes, former for overnatningsmuligheder. Man kan fx bo i et hus, som er bevaret fra omkring 1800 tallet, og man kan således prøve at bo, som de gjorde dengang. Der findes også glamping muligheder, og en kæmpe stor luksus hytte, hvor der er mulighed for at booke privat butler, og leje enten hele villaen eller blot ét ud af de 5 værelser, læs HER om de mange sjove og anderledes overnatningsmuligheder i Eriksberg. Sidst men ikke mindst, så findes der Synvillan, som var den eneste af de mange, som jeg selv kendte i forvejen.

Synvillan er skabt af skinnende mønstrede stålplader og glas. “Hytten” står på ben af rustfrit stål, men taget er lavet af halmstrå. Spejleffekten spejler ikke blot himmel og skyer, den gør, også at opholdsstedet næsten går i ét med omgivelserne. Et helt fantastisk syn at opleve, i særdeleshed udefra. Synvillaen ligger 10-15 minutters kørsel fra selve hotellet, i åbningstiden kan safari gæster også køre ud i området, men ikke helt tæt på, så man har det virkelig for sig selv der ude.

Jeg var bjergtaget fra første sekund jeg så den, udsigten her fra var helt vild, den rå natur, blandet med alt det grønne, de vilde fugle, og til aften, da roen sænkede sig, nærmede sig også dyrene fra skoven. Der var sat et par bøtter med majs til os, som vi kunne smide ud til dem, det vidste de naturligvis godt, for de var meget opmærksomme på den raslende lyd. Rundt om i parken står også sådan nogle høje tårne, som en gang imellem smider majs ud – Dyrenes McDonald’s – som vores guide (ham hører I mere om) fortalte os.

Små facts om Synvillan.

• Indkvartering op til 4 personer
• Huset er på 50 kvadratmeter og 15 kvadratmeter terrasse
• To værelser og et tekøkken samt møbleret terrasse
• Drevet af solenergi og gas

Lyder det også som noget for dig, så kan den bookes lige HER.

Da vi havde tjekket ind i villaen, og lige suget de første indtryk til os, var der bare én ting, som pigerne også meget gerne ville nå. Til hotellet hører nemlig også en lækker pool, hvor vandet er opvarmet. Og eftersom graderne i luften sagde ca. 22 grader, var det absolut oplagt også at bruge en stund i det varme vand.

Så det gjorde vi. Jesper og pigerne badede og badede. Jeg indrømmer blankt, at jeg gik ud som et lys, på en solseng ved siden af. Enhver sin yndlingsbeskæftigelse, ikke sandt? :-).

Til aften spiste vi på den fine restaurant Visenten. Her anbefales det, at man lige klær’ sig lidt pænt, og maden er virkelig lækker. Restauranten er selvforsynede i forhold til kødet, så her har man mulighed for at prøve smagen af vildt.

Efter maden ville vi gerne tilbage til Synvillan, og opleve de sidste lyse timer, hvor dyrene kom op til huset. Vi fik meget sjov ud af, at betragte dem ned igennem den store glasplade som stuegulvet bestod af. Og ligeledes ud af de kæmpe store glaspartier som var rundt langs huset. Særlige vildsvinene kom forbi, både store og små.

Efter en nat i den helt særlige Synvillan, nød vi morgenmad – også på Visenten – hvorefter vi blev hentet af vores guide, som skulle tage os med på en walking safari. Dog spottede han hurtigt mit fodtøj – jeg var iført Birkenstock – og det synes han altså ikke var den bedste idé til 5 km rundt i naturen. Så han besluttede, at vi tog en lidt anderledes tur, hvor vi var noget mere ude i bil, og så sluttede af på en mindre tur gennem parken.

Jeg vil sige, da jeg gik den sidste tur – på små 2-3 km, kunne jeg godt se, hvad han mente. Det var altså et noget ustabilt terræn for sandal fodtøj. Så en klar anbefaling – Sørg for at få gode gå sko på, hvis I booker den her tur.

Anyway, vi kørte ud med vores guide, og shit hvor var han go’. Jeg elsker bare, når man møder de her ildsjæle, der simpelthen brænder for deres erhverv. Han vidste ALT om de her dyr, om naturen, og træerne og stenene om biodiversiteten osv. osv. Jeg var dybt betaget af alt, hvad han fortalte. Inde i parken befinder sig bla. nogle kæmpe store sten. De er kommet i sin tid med indlandsisen, og er derfor helt op til 2 mia. år gamle. Mange af de store træer har integreret sig i de store klippe, og på forunderlig vis så gror de simpelthen bare indeni dem nu. Det er da vildt. “Nature kind of art” som han så fint udtrykte det.

Vi mødte de store flokke af vildsvin, og endda med unger, vi så de flotte traner – også med unger. Vi så bisonokser, også kaldet visenten, og vi så Kronhjorte med deres store gevir. Og så så vi det kæmpe store område, hvor den fredede røde åkande havde bredt sig. Det var i sin tid Bengt Berg der havde haft den med sig fra Afrika. Han skabte de store kunstige søer i parken, og lod åkanden gro. Hvor er det bare fantastisk, at den nu står her, også sammen med den hvide, og i så store mængder, det syn vil jeg aldrig glemme.

Tænk at naturen her er SÅ anderledes end det vi kender fra Danmark

Da vi havde sagt tak for den meget fine guidede oplevelse i Eriksberg, drog vi igen mod hyggelige Karlshamn, hvor selvsamme restaurant som om fredagen berigede os med frokost, også serverede afskeds-frokost for os. Men forinden nåede vi at tulle lidt rundt i de fine gamle gader, der emmer af historie og charme. Så fine farverige træhuse, der ligger side om side…..

Og pludselig, var de små 3 dage forbi, oplevelsestanken godt fyldt op, og hjertet endnu mere fyldt af kærlighed til det svenske.

Tænk at vi har så fine steder at opleve så tæt på Danmark 🙂

Yndlingsmennesker og verdens fineste blomst.
    Catarina
    11. juni 2022 at 7:36

Aii sikke en dejlig pinse I har haft i det sydsvenske og vejret var jo virkelig med jer. Der er helt sommerstemning på de mange dejlige billeder derfra. Skønt med sådan en forlænget weekend og sikke meget I har nået på de 3 dage – det er ligefor jeg er blevet helt forpustet med den fart I har haft på. 😀

benjamin
    5. september 2022 at 13:02

Jeg synes det er flot hvordan man kan skrive så meget om en ferie på 3 dage, og det er flot du kan skrive så meget om din ferie. Jeg synes også det er vildt du kan gøre det som arbejde. Super flot 😊 🇸🇪

Mernee
      7. november 2022 at 9:30

Tak, nu er det en del af opgaven at lave det som en god lang beskrivelse, da mange bruger det som inspiration. Jeg er jo sendt på arbejde som rejse journalist i den her forbindelse 🙂

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38