Mit liv Skiferie Traveltip

Skiferie i Trysil

16. januar 2023

Annonce Trysil.com

Lidt er sket, siden vi første gang besøgte Trysil i 2016. Dengang var det vores aller første skiferie sammen som familie, denne gang var det vores femte. Skiferie er for alvor krøbet ind under huden på os alle. På hver vores måde. Jesper er vokset op med ski som en årlig ferie destination, hvor jeg første gang havde ski på fødderne i 2016, da vi var her første gang. Og ligeledes pigerne.

Trysil var et fantastisk sted for os at starte dengang, fordi det er så stort et område men fordelt således, at du ligegyldig dit niveau, kan du komme med rundt i stort set over det hele. Jeg har nogle decideret fakta på området samt pistekort sidst i indlægget.

Sidste gang sejlede vi derop, men denne gang valgte vi at køre. Det gjorde vi, fordi vi syntes sejltiderne gik lidt skævt, og vi derfor kunne få en næsten 2 dage mere på ski ved at tage bilen. Men det er selvfølgelig meget individuelt, om man er til det ene eller det andet.

Vi ramte Trysil søndag formiddag, lige tids nok til at få en bid morgenmad og efterfølgende få styr på liftkort og ski udlejning. Kl. 13.00 var Jesper og pigerne klar til at indtage pisterne. Billedet her aller øverst er taget fra den aller første tur med stoleliften. Ingen kan se, at søvnen var begrænset, for humøret var højt, forventingens glæde oversteg det hele. Seks vidunderlige dage ventede forude, masser af sne, nærvær, hygge og sjov var alt hvad vi havde på programmet.

Vi boede på Radisson Blu Resort Trysil – Det ene af Radissons store resorts her oppe. Hotellet har ski in/ski out, hvilket er top fantastisk. Hvis man ingen ærinder har på sådan en uge, kan man simpelthen bare parkere bilen, og så ellers stå på ski fra morgen til aften uden at skulle ud at køre overhovedet. Hotellet har også en virkelig lækker morgenbuffet samt aftenbuffet, og der er også en steak restaurant, en italiensk restaurant og et bowlingcenter, der serverer burgere.

Men rundt om hotellet fandtes også butikker, andre lækre restauranter og naturligvis skiskole og skiudlejning. Skiskole guiderne er fantastiske, tålmodige, søde og bare helt eminente til børn. Jeg er helt tryg ved at sende pigerne afsted med dem. Og selvom nogen af dem taler norsk, så taler de alligevel, så børn kan forstå dem. I hvert fald det vigtigste af det 🙂

Den første dag havde vi ikke svært ved at finde vores seng. Vi købte pizzaer på hotellet og tog dem med på værelset. Jeg tror ikke klokken var 21.00, før vi alle snork sov. Og det gjorde vi lige indtil næste morgen, hvor vi vågnede til, at sneen dalede fra oven. Pigerne skulle på skiskole kl. 9.30 og halvanden time frem. Det er guld værd med skiskole, for selvom de er ganske okay på ski efterhånden, så er det bare fedt at starte ud med at få nogle gode grundteknikker på plads. Efter frokost mødtes vi med to guider fra Skistar. Vi fik en lækker frokost sammen, og efterfølgende havde de Jesper og pigerne med rundt på fjellet på ski. Mine evner rækker ikke i nærheden af deres, så derfor var der arrangeret snescooter til mig. Desværre var sigtbarheden ikke så god denne dag, så det blev udsat til et par dage senere.

De havde en fed eftermiddag, og den ene af guiderne tog sådan nogen lækre film af Jesper og pigerne på ski. Det er normalt Jesper, der filmer pigerne, når de suser afsted (jeg kan ikke følge med). Men der er sjældent nogen, der kan filme ham, men det var der så den dag, og det var virkelig cool. Tror jeg også, han selv var ganske glad for. Det er altid fedt at se sin egen stil på brædderne.

Tirsdag var bare ren ski dag, en skøn dag. Efter en dejlig morgenmad på hotellet, var det bare afsted ud på pisterne…. At være derude og opleve den sprøde hvide sne, den friske luft, ens familie der bare er fuldstændig i sit es, der findes ikke meget bedre. Den her form for ferie er så lækker, uanset niveu. I og med jeg ikke er så ferm på ski som de andre, så trækker jeg mig ofte, når de gerne vil ud og køre stærkt. Og det er helt okay. Og det er lige præcis det, som den her slags ferier kan. Når de andre så begynder at komme ned af igen, så mødes vi til frokost og hygger os sammen om det. Nogle gange tager jeg også med lifterne op, og ser ser dem suse afsted, og så kører jeg bare med liden ned igen. Jeg går nogle ture, nyder området, får læst lidt bøger eller set serier. Jeg har ikke noget som helst problem med at få tiden til at gå, mens de andre suser afsted. Tvært imod elsker jeg bare så meget at høre om, hvad de så har kørt og oplevet, når de kommer retur. Man kan virkelig være på skiferie på rigtig mange måder, og ingen er rigtige eller forkerte.

Tirsdag aften havde vi en helt vidunderlig oplevelse. Vi var nemlig med hestekane med Trysil Hestecenter. En sådan oplevelse går ud på, at man kører ud til en lille lokal gård hvor Svein og Gry bor. De er 4 generationer på gården, men den første der har taget den her vidunderlig oplevelse i brug. I det samme man parkerer, kan man høre bjælderne på hestene. Kanerne står klar til aftenens gæster. Vi var 3 hold, der skulle afsted denne aften. Vi kom i hver vores kane, for efterfølgende at blive trukket ud igennem skoven, mens sneen dalede, bjælderne ringene og faklerne lyste i mørket. Køreturen var små 2 km, hvor man pludselig ude midt i skoven, bliver mødt af den fineste fakkel oplyste plads, hvor en Tipi står klar til at servere en 3 retters menu af lokale råvarer. Efter middagen bliver man kørt tilbage til sin bil, og oplevelsen er forbi. Alt i alt tog det ca. 2 timer.

Det var simpelthen så fortryllende at være i, og maden var fantastisk. Vi fik serveret blåbærsupper i spiselige skåle, Moosestew med hjemmelavet kartoffelmos og til slut æblekage med hjemmerørt is. Alt var simpelthen bare så lækkert, både for stor og lille. Der blev i den grad spist op.

Onsdag og torsdag var 100% skidage, hvor torsdag aften blev sluttet af med bowling på hotellet. Der var dog også en lækker pool på hotellet, som pigerne også nåede i et par gange i løbet af ugen.

Men lad mig skrive lidt mere om selve Trysil, undervejs fik jeg nemlig mange spørgsmål på instagram om selve skistedet, så det vil jeg forsøge at beskrive lidt mere her.

Trysil har 32 lifter samt 69 pister med løjper for alle. Om sommeren finder man 65 km cykelstier og 4 cykelparker. Det højeste sted på Trysilfjellet er der 1.132 m. Og vintersæsonen strækker sig fra 2. december til 23 april 2023.

Den største faldhøjde på pisterne er 685 meter. Lifter og pister er fordelt således.

32 lifter

• stollifter 7
• t-lifter 9
• tallerken lifter16

69 pister

• grønne: 28 • blå: 15• røde: 15• sort: 11

Udover dette findes der også over 500 km med langrend.

Pistekort kan I se lige her.

Som man kan se, er det faktisk et rigtig stort område. Så der er rigeligt med ski-udfordringer at boltre sig med. Trysil er et fantastisk familiested, og som skrevet tidligere, er deer noget for alle niveauer, og samtidig har det en størrelse, hvor man kan mødes rundt omkring, alt efter hvad man har lyst til at køre på.

Torsdag var jeg også på min udsatte snescooter-tur, hvor jeg fik en rundtur over hele fjellet, var også kort forbi det andet Radisson hotel – som ligesom vores – har en fantastisk beliggenhed. På det her hotel har man også mulighed for at leje lejlighed, hvis man er mere til den slags. Og der er lige så ski in/ski out.

Jeg anbefaler, hvis man rejser til Norge, at man henter Skistar Appen ned, her kan man også følge med i vejret, webcam, hvilke stolelifter der kører, pistekort, restauranter, skiudlejning osv. Vi brugte den meget 🙂

Fredag morgen var Jesper lige ude en times tid og ræse af, inden vi kørte hjem af. Pigerne og jeg tog en lidt mere langsom morgen, fik pakket det sidste og taget afsked med vores fine ferie.

Og således slår vi krølle på skiferien 2023. En af ulemperne ved at tage afsted så tidligt er jo kun, at man faktisk er helt klar til at tage afsted igen om et par uger, når sæsonen for alvor slår igennem…. Men sådan er det jo, vi skulle have det til at passe ind i hverdagen og pigernes gymnastik, som for alvor også går i gang nu.

Men åh hvor har det været en god uge, masser af sne, masser af grin, trætte kroppe til aftenstid og masser af nærvær… I love it 🙂

Og bare lige for nostalgiens skyld, får I her et billede fra Trysil i 2016 🙂 Suk hvor er pigerne små :-)… Og himlen er klar og blå. Det oplevede vi desværre ikke så meget af den her gang, men altså, vejret er man jo aldrig herre over, og så længe der er masser af sne, så går det hele jo præcis som det skal alligevel 🙂

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38