Rejser steder jeg anbefaler

“Kæresteweekend” i Sydsverige

7. november 2022

Annonce Visit South Sweden

Netop hjemvendt fra en vidunderlig weekend, hvor vi havde 2 overnatninger, en i Helsingborg og en i Landskrona.

Det var lidt uvant for os sådan at pakke tasker og drage afsted uden pigerne, faktisk er det første gang, vi sådan rejser væk uden dem. Vi har naturligvis ofte “kæresteaftener” her hjemme, da sådan 2 unge damer har masser af planer. Men vi har bare aldrig rigtig gjort det i at tage væk og lade os forkæle.

Det fik vi så mulighed for i denne weekend, og jeg vil ærligt godt indrømme, at det var en virkelig lækker weekend.

Vi kørte hjemme fra sidst på formiddagen fredag og ramte vores hotel Radisson Blu Metropol i Helsingborg omkring kl. 15.00. Her tjekkede vi ind, pakkede lidt ud, og så tog vi ellers afsted igen. Vi ville nemlig gerne lige ud og gå lidt, inden vi havde vores første oplevelse på programmet. Vi gik tur langs vandet med udsigt udover Øresund. Det, jeg elsker ved Sverige, er alle deres fine badehuse man altid finder langs vandet. De har bare noget helt særligt over sig.

Faktisk går der her fra Helsingborg en 70 km lang rute – også kaldet Kullaleden-sti. Den går fra Helsingborgs middelalderlige bymidte langs hele halvøen, Kullahalvön, med en betagende udsigt over Øresund og Kattegat. Man kommer forbi maleriske fiskerlejer og slotte, græsarealer, en stor bøgeskov og Kullabergs dramatiske klippeformationer. Kullaleden-stien er certificeret efter Det Europæiske Vandringsforbunds kvalitetskriterier. Det betyder, at stien er kvalitetssikret, at den bliver vedligeholdt, og at der er oplevelser omkring den. Langs stien er der gode hoteller, hostels og læhegn samt gode restauranter og caféer.

Vi oplevede meget mere af den lørdag, som er beskrevet længere nede 🙂

Processed with VSCO with v8 preset

Efter gåtur ved vandet, drog vi mod Sofiero Slot. I øjeblikket har Sofiero Slot Høstljys, som er en lys-oplevelse udover det sædvanlige, en oplyst have med lys- og kunstsinstallationer og musik i forskellige fine områder. Ligeledes er der mulighed for at nyde fika og varm kakao enten i de små boder rundt i haven eller i caféen bag slottet. Sofiero er en af Sveriges førende slotspladser, kåret som den smukkeste park i Europa. Et perfekt tidspunkt at besøge haven er i maj eller juni, hvor den store samling af rododendron blomstrer. Der er også roserne i den victorianske køkkenhave, eller man kan – som beskrevet tidligere – nyde udsigten over Øresund fra Glasverandaen bag slottet eller få et lækkert gourmetmåltid inde på slottet. Restauranten er rangeret som en af Sveriges bedste kulinariske oplevelser.

Vi var heldige, at da vi ankom til haven, gik solen netop ned bag slottet og lavede det vildeste lys på himlen. Sikke en aften altså 🙂

Efter den smukke oplevelse ved Sofiero Slot tog vi mod Restaurant Creo og nød en lækker middag. Hotellet Radisson Blu Metropol er placeret meget centralt, så vi kunne gå der fra og til restauranten. Restaurant Creos koncept handler om at skabe den der “hjemme” følelse. Menuen består af udsøgte retter til ægte foodies, hvor hver tallerken er nøje sammensat af kokken og ejeren. Der tilbydes både lækker frokost og velsmagende aftensmåltider med tilhørende vine. Det bedste af det hele er, at man får mad af høj kvalitet, tilberedt med passion og til rimelige priser.

Godt mætte både i maven og på indtryk vandrede vi tilbage til hotellet. Vi fornemmede godt, at vi var i hjertet af byen, og glædede os til at se mere af det hele dagen efter. Men lige for nu, glædede vi os til at indtage hotellet og nyde roen og hinanden.

Lørdag morgen vågnede vi til skyfri himmel. Helt vidunderligt. Vi var derfor hurtigt oppe, nød den lækre morgenbuffet på hotellet, og drog herefter ud i fine Helsingborg. Butikkerne var ikke åbne endnu, men det var helt okay for sikke en smuk by. Bygningerne i sig selv var jeg meget optagede af. Så smuk arkitektur. Fine gamle bygninger, nærmest fransk i flere områder. Vi fandt også op til Kärnan, hvor udsigten over Helsingborg by og havn var et vidunderligt syn. Særligt her i efteråret, hvor den lave morgendis stadig lå over byen.

Jeg kan virkelig godt forstå, at man tager her til, for at nyde en lækker storby ferie, hvor også naturen kan fylde, hvis man ønsker dette.

Kl. 10.00 tog vi til Dunkers Kulturhus, der fungerer som et kulturelt knudepunkt og mødested for Helsingborg. Her kan der opleves historisk- og samtidskunst, forskellige forestillinger, og man kan også lytte til eller deltage i diskussioner og debatter om forskellige emner. Dunkers Kulturhus er, hvor folk i alle aldre kan udforske deres kreativitet gennem billedsprog, musik og diverse medier. Det er et perfekt sted til en kop kaffe, mens man også nyder Øresund.

I øjeblikket er der udstillingen om Yoshio, som jeg personligt var meget betaget af. Japansk kunst er for mig enormt betagende. Den kan virkelig anbefales.

Jeg anbefaler også, at man henter appen Guide Helsingborg, her kan man bl.a. finde streetart ruter, som har nogle ret sjove billeder af lede efter. Vi fandt selv 2 af dem på en af vores gåture rundt i byen 🙂

Efter en smuk formiddag var det på tide at sige farvel til Helsingborg og køre mod Landskrona. Her havde vi booket frokost/brunch på Café Fantasitårtor Ella Sjögren. En charmerende lille café i hjertet af byen, her kan man nyde både morgenmad, brunch, frokost eller en lækker fika til eftermiddagskaffen.

Meget overvældende brunch servering 🙂

Godt mætte efter den lækre brunch, drog vi mod Borstahusen, hvor vi parkerede bilen. Borstahusen er et fiskerleje, der blev bygget i 1770’erne. De smukke gamle originale fiskerhuse ligger her stadig, og er absolut et syn værd.

Hvis man parkerer her, og på gåben fortsætter med at følge kystlinjen kommer man til naturreservatet Hilleshög dales. Her kan opleve en storslået udsigt over øen Ven og Øresund. Vi bevægede os lidt længere væk til Glumslövs bakker. Denne del af stien er en af Skånes mest naturskønne kyststrækninger. Og det sjove er, at man i vandkanten kan se sporene fra den intensive teglindustri, der engang prægede kysten.

Vi var som sagt enormt heldige med vejret, vinden var også frisk, hvilket betød, at der var drageflyvere et sted på ruten. Det var virkelig en fed oplevelse at sidde der og nyde den vilde udsigt, og se hvordan vinden fangede de finde “drager”.

Vi gik ca. 12 km. på den her tur, så en anbefaling er godt fodtøj, nogle af stierne er mere fremkommelige end andre. Men en virkelig smuk tur, først langs vandet og med de mange vilde fugle, for at slutte ved de grove skrænter og de smukke bakker, der – med en smule fantasi – godt kunne ligne noget fra Hobitten 🙂

Efter vi havde fået håret blæst godt igennem, nydt solens stråler i ansigtet og gået de mange kilometer var det tid til at tjekke ind på turens sidste overnatning. Denne gang på Hotel Øresund Conference & Spa. Hotellet tilbyder spa på 4. etage. Der er en lækker restaurant, 24 timers åben reception og tagterrasse med havudsigt.

Vi fik os et dejligt bad (spa havde vi til gode til søndag), og efterfølgende spiste vi middag på Matscenen – en teaterrestaurant i hjertet af Landskrona. Matscenen er en afslappet og elegant restaurant i et kulturelt miljø, hvor forskellige indtryk og idéer mødes. En smagsoplevelse med de rå og naturlige ingredienser i centrum. En moderne oplevelse af høj kvalitet. Vi nød den lækreste risotto jeg til dags dato har fået, den kan varmt anbefales.

Søndag morgen sov vi lidt længe. Vejret var ikke super. Hvis det havde været bedre, havde vi gået en dejlig tur rundt i Landskrona, som virkelig også er en fin og meget hyggelig by. Men vi blev liggende lidt længere, og nød efterfølgende en lækker brunch på hotellets restaurant.

Efter vores brunch var der booket spa til os, som vi havde set frem til. Det var første gang for os begge med sådan en oplevelse. Både brunch og spa foregik på Hotel Øresund Conference & Spa.

Spaen ligger som sagt på 4. sal, og den ene af de lækre opvarmede bassiner er bygget udover kanten, således man gennem bunden kan se ned. At ligge der, i det varme vand på en tåget søndag eftermiddag i november. Det var altså ikke tosset. Vi nåede også at opleve boblebad og sauna. Jeg var helt ør og slatten i kroppen, da vi gik der fra. Faktisk burde man lige have mulighed for at tage en lur oven på sådan en omgang 🙂

Men sådan en weekend slutter jo også på et tidspunkt, og vi glædede os da også til at komme hjem og kramme pigerne igen.

Men jeg må nok sige, at sådan et par dage, hvor kun forhold og kærlighed er i fokus, det var altså helt enormt dejligt. Det bliver ikke sidste gang, vi gør den slags. Og når vi så oven i købet fik lov at nyde det i fineste Sverige, så kan man ikke rigtig tillade sig at bede om mere. Sverige skuffer aldrig, det er sikkert. Utroligt, hvordan jeg hver gang overraskes over den store forskel, jeg synes der er – både på natur og kultur – Dejligt, man ikke skal tage længere væk for at opleve og nyde noget helt andet 🙂

På Visit South Swedens side kan du læse meget mere om Skåne.

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38